sobota, 18 lutego 2017

Japoński czarny tusz

      Mieszkając w Korei Południowej chodziłam na lekcje tradycyjnego malarstwa koreańskiego. W Japonii sama ćwiczę malowanie bambusa, które nie do końca opanowałam chyba z powodu braku cierpliwości. Niby zwykły bambus, ale to nie jest łatwe. Jak namalować sprężystą łodygę tego drzewa za jednym pociągnięciem pędzla stosując różne odcienie czerni.
Sumi-e, malarstwo czarnym tuszem jest idealnym ćwiczeniem do rozwijania cierpliwości i dyscypliny. Krok po kroku, dzień po dniu można ćwiczyć i obserwować postępy.
Jak zrozumieć czarno-biały rysunek, na którym prawie nic nie ma. Japończycy już dawno doszli do wniosku, że pustka wcale nie jest pusta. Mnisi japońscy polecali malować czarnym tuszem uczniom po to, aby ci mogli rozwijać wyobraźnię i dążyć do przedstawienia kolorowego świata za pomocą czerni i jej odcieni.
Sumi-e przetrwało do naszych czasów, choć niewiele osób podejmuje się tego wyzwania.
W Korei malowałam pod okiem mistrza, w Japonii sama. Zaczynam od rozcierania czarnej sztabki tuszu-sumi na kamieniu suzuri. To czas na medytacje. Bambus -czarny tusz -łodyga, to cztery pociągnięcia pędzlem.
Japoński czarny tusz -żaden inny z wynalazków ludzkości nie dał w tak prostej formie tylu możliwości zapisywaniu słów, myśli, wrażeń, uczuć.
     Tusz pojawił się w Chinach 200 lat przed narodzeniem Chrystusa. Używano go wtedy do malowania na drewnianych płytkach. W czasach późniejszych po wynalezieniu papieru, zaczęto go stosować w sposób znany do dzisiaj tj. rozcieńczając kostkę suchego tuszu z wodą na kamieniu suzuri. Do Japonii sumi dotarł ok. 1300 lat temu. Buddyjski mnich przywiózł go z Korei i nauczył japońskich mnichów jak z nim postępować.
W VIII wieku Nara stała się ośrodkiem produkcji tuszu. Sumi, to mieszanina sadzy i kleju. Sprasowana i wysuszona w postaci małej cegiełki. W rzeczywistości produkcja tuszu zawiera wiele tajemnic i szczegółów.
Sumi wytwarzany jest z sadzy sosnowej, bywają tusze z sadzy oleju sezamowego, rzepakowego. Tusz wyprodukowany z użyciem sosny zawiera nierówne cząstki sadzy, niebieski odcień, jego wytwarzanie jest pracochłonne. Tusz otrzymywany z oleju jest jednolity, ma cieplejszy odcień.
Do malarstwa potrzebny jest jeszcze kamień -suzuri, pędzel fude i papier washi. Suzuri jest kamiennym kałamarzem z wgłębieniem, do którego wlewa się wodę i rozciera kolistymi ruchami kostkę tuszu. Fude to podstawowy pędzel do malarstwa, zawsze wykonany z naturalnych materiałów.
Pędzel pozwala mieszać tusz z wodą i tworzyć wszystkie odcienie czerni.
Washi, to ręcznie czerpany japoński papier. Wszystkie cztery narzędzia dają nieprawdopodobne możliwości tworzenia prac opartych wyłącznie na kontraście białego podłoża i czarnego tuszu.



Komentarze (0):

Prześlij komentarz

Subskrybuj Komentarze do posta [Atom]

<< Strona główna