piątek, 2 grudnia 2016

Naramachi - Nara cz. X

      Dawna dzielnica handlowa rozpoczynająca się na południe od stawu Sarusawa-ike wokół świątyni Gango-ji.
Tworzy labirynt malowniczych, spokojnych uliczek, wzdłuż których stoją tradycyjne domy drewniane machiya, będące sklepami, warsztatami i miejscami zamieszkania tych samych rodzin od wielu pokoleń.
Domy w większości pochodzą z XVIII-XIX wieku.
Główne atrakcje dzielnicy to:
Gango-ji-świątynia założona jako Asuka -dera w Asuka. W 718 r została przeniesiona do Nary. Pierwsza buddyjska świątynia w Japonii.
Koshi-no-ie -rezydencja, dawny dom kupca.
Crafts Museum -muzeum rzemiosła. Tradycyjna ceramika, kaligrafia, pędzle i tusze.
Imanishike shoin residence - rezydencja z XV wieku należąca do urzędnika państwowego.
Hosokawa -rezydencja z XIX wieku. Rodzina Hosokawa zajmowała się wyrobem świec.
Jurin-in -świątynia z epoko Kamakura. Liczne badania wykazały, że w świątyni odbywały się ceremonie pogrzebowe.
Wiele maleńkich świątyń -Hotoku-ji, Kontai-ji, Amidai-ji i Shogaku-ji.
Muzeum Kaligrafii, które posiada bardzo dużo prac japońskiego kaligrafa i pedagoga Kason Sugioka, urodzonego w Narze.
Naromachi Shiryokan -małe muzeum umieszczone w sklepie z pamiątkami. Posiada zbiory ceramiki, dachówek, rzeźb buddyjskich z epoki Edo.
W dzielnicy Naramachi,  można zobaczyć migawari zaru, ozdobne czerwone małpki wykonane z materiałui zawieszane pod dachami domostw. Małpka według wierzeń ma chronić mieszkańców od katastrofy, nieszczęścia. Jedna małpka dla jednego domownika.
Więcej zdjęć...



Naramachi Nigiwai-no-ie - Nara cz. IX


        Dom został zbudowany w 1917 roku i należał do kupca. Miejski dom kupiecki nosi nazwę machiya. Zbudowany z drewna, posiada dwie kondygnacje i jest wyraźnie podzielony na dwie części. Między sklepem a częścią domową znajduje się ogród tsuboniwa, miniaturowy ogród zamknięty w małej przestrzeni, który zapewniał dostęp światła i powietrza.
Korytarz wejściowy ze sklepu do domu to genkan. W części mieszkalnej wyraźne podziały wnętrz systemem przesuwanych ścian. Fasuma, to rozsuwane drzwi z grubego papieru w drewnianych ramach, które pozwalają zmienić wielkość pomieszczeń w zależności od potrzeb.
Największym pomieszczeniem jest zashiki -pokój gościnny. Podłoga wyłożona matami tatami. Maty te pokrywają podłogę pomieszczeń reprezentacyjnych. Wykonane z trawy i sitowia mają w każdym rejonie standardowe wymiary a rozmiary pomieszczeń często określa się liczbą mat tatami. W pokoju gościnnym-taksonoma, to wydzielona część reprezentacyjnego pomieszczenia z drewnianą podłogą, gdzie zawiesza się zwój, ustawia kompozycje kwiatowe lub ceramikę.
Dom podzielony jest na dwie części -kyoshitsubu, to część mieszkalna z podłogą wyżej i część gospodardcza -doma z klepiskiem, tu zdejmuje się obuwie przed wejściem do części mieszkalnej.
Część gospodarcza, to kuchnia przez którą, przechodzi się do ogrodu i do najgłębiej położonej części domu służącej jako sypialnie.
Dom wyraźnie odznacza się wąską częścią frontową i niezwykle głęboką częścią mieszkalną, wynikało to z podatków, obliczanych według szerokości parceli.
Więcej zdjęć...


Shichi-go-san

           Dosłownie 7-5-3,  jest to święto dzieci w wieku 3, 5, 7 lat.
Obchodzone jest 15 listopada, obecnie  często obchody są przekładane na cały miesiąc listopad.
      W tym dniu do świątyń shintoistycznych przybywają wraz z rodzicami dzieci w wieku 3 lat obojgu płci, 5 letni chłopcy i 7 letnie dziewczynki.
Dziewczynki ubrane w piękne kimona, chłopcy mają na sobie tradycyjne hakoma. Dzieci obmywają rączki specjalnym czerpakiem, wrzucają pieniążki do skarbonki świątyni, dzwonią w dzwon i oddają bóstwu pokłon. Rodzice kupują dzieciom w prezencie długie biało czerwone cukierki zwane chitose ane.
Dzieci przyprowadzane do świątyni zostają oddane pod opiekę bóstwa.
       Rodzice w modlitwach proszą o ich długie i szczęśliwe życie.
Tradycja tego święta wywodzi się z epoki Heian z tym, że w tamtych czasach jedynie arystokraci celebrowali to święto. Obecną formę święto przybrało w epoce Meiji.
       Uroczyste stroje, które dzieci ubierają w tym dniu, nie służą tylko do ceremonii religijnych. Symbolizują one określone etapy w życiu dziecka. Rodzice trzy latków spodziewają się, że okres niemowlęctwa mają już za sobą, trzy letnie dziewczynki można już inaczej uczesać. Chłopcy pięciu letni dostają swoje pierwsze hakoma, a siedmioletnie dziewczynki obdarowuje się prawdziwym pasem obi.
Więcej zdjęć...