sobota, 8 maja 2010

koreanskie poczucie humoru


Posted by Picasa

Koreańskie poczucie humoru (1)


Tokkaebi

Tokkaebi - postać koreańskiego folkloru. Ze względu na popularność, motywy tokkaebi wykorzystywane są w sztukach plastycznych jako elementy dekoracyjne. Wzorzec można spotkać na dachówkach, ścianach, płytkach podłogowych, rysunkach. Przedstawiane w postaci humorystycznej, przerażającej, groteskowej. Tokkaebi jest trudne do zdefiniowania ale w historii Korei głęboko zakorzenione. W dawnych czasach Koreańczycy uważali, że tokkaebi to mityczne istoty, podobne do ducha, unikające ludzi, lubiące psoty, zabawy, tańce. Posiadające ogromną siłę, mogą pomagać ludziom, ale nigdy im nie szkodzą. Posiadają przerażające oczy, ostre zęby, czasami rogi. Nocą opuszczają jaskinie by oddawać się zabawom. Rankiem na wezwanie koguta uciekają do kryjówek, ponieważ  nie mogą żyć w świetle dziennym.

Totemy

Totemy - najczęściej ustawiane są na terenach wiejskich, gdzie ludność zachowała tradycyjne wierzenia i zwyczaje ludowe. Drewniane totemy - Zang Sung ustawiane są parami, wyższy symbolizuje mężczyznę, niższy kobietę. Zgodnie z wierzeniami tylko para jest dość silna by stawić czoło demonom. Zazwyczaj umieszczane na brzegach wsi lub między wsiami jako wyznacznik granicy. Ich zadanie to opieka nad wsią, jej mieszkańcami, odpędzanie złych duchów, ochrona przed katastrofą, chorobami.
Hareubang - przed ziemskimi żywiołami ogrody chronią kamienne figurki Buk Suk. Wyglądem przypominają duże grzybki. Wyryte z kamienia, uśmiechnięte,z rękoma spoczywającymi na brzuszku. Na głowie kapelusz w kształcie określanym falliczny. Dol harubang - dosłownie oznacza kamienny dziadek.
Sotdae - ustawiane za  totemami. Wznoszące się ku niebu  maszty z figurami ptaków na szczycie. W czasach starożytnych Koreańczycy uważali iż Bóg Hwanin mieszka w niebie a ptaki to posłańcy między Bogiem a ziemią. Ustawiane w pobliżu wejścia do wioski mają za zadanie odpędzać złe duchy i spełniać życzenia mieszkańców. Liczba ptaków na słupie różniła się w zależności od wsi,najczęściej jeden ptak na słupie, dwa na gałęzi. Skierowane do siebie lub w kierunkach przeciwnych. Często sotdae jest umieszczane blisko drzwi wejściowych do domu ze względu na ważne wydarzenie w życiu rodziny.
Pangsa-t ap - kamienne wieże ochronne. Stawiane poza wioską. Mieszkańcy wierzyli, iż wieża z kamieni o owalnym kształcie ochroni wieś przed duchami ze wszystkich stron.



Geumwangsa Temple.

Świątynia buddyjska, to nie tylko kompleks budynków, również cały teren otaczający. Groty wyryte w skałach - jako miejsce kultu, kamienne posągi Buddy, posągi Bogini Miłosierdzia Kwanym,posążki Bodhissattwów, uczniów Buddy, stelle.
Życie i nauki Buddy były i są w Korei inspiracją dla wielu artystów. Sztuka buddyjska widoczna jest również poza świątyniami - pagody, rzeźby, stupy, kamienne latarnie.
Świątynia to miejsce spokoju, doskonałości. Jest źródłem inspiracji na drodze duchowej. Środowisko naturalne wokół świątyni było zawsze traktowane jako element o dużym znaczeniu. Góry są źródłem wielkiej mocy, symbolizują wierność. Przepływająca woda jest nie tylko niezbędna do życia ale symbolizuje niekończące się zmiany w świecie. Szum wody ułatwia medytacje. Prawie każda świątynia posiada oddzielne sanktuarium Ducha gór, który przybył do Korei na długo przed buddyzmem. W górach umieszcza się posążki  Bodhisatwy Ksitigarbha - mistrz istot, opiekuna dzieci, kobiet ciężarnych, podróżnych i pielgrzymów, posążki sędziów zwykle umieszczane są wzdłuż ścian, posążki uczniów Buddy, którzy osiągnęli oświecenie.





Koreańskie poczucie humoru (2)