sobota, 10 października 2015

Shinkansen

    Shinkansen wygląda fascynująco, przede wszystkim ułatwia podróżowanie po Japonii. Wprowadzony po raz pierwszy w 1964 roku jest symbolem japońskiej technologii. Każdy z pociągów składa się z szesnastu wagonów.
Do podroży tym właśnie pociągiem należy się przygotować, gdyż japoński dworzec jak i same perony mogą okazać się nie lada zaskoczeniem. Setki kolorowych napisów wyświetlane są na zmianę w języku japońskim i angielskim. Najważniejsze to spojrzeć pod nogi. Na brzegu peronu zaznaczone są informacje o tym, gdzie i który wagon się zatrzymuje. Różne kolory w zależności od rodzaju pociągu. Z kolorowych rysunków dowiemy się gdzie należy stanąć w kolejce podczas oczekiwania na wejście do odpowiedniego wagonu. Drzwi poszczególnych wagonów znajdą się dokładnie tam, gdzie pasażerowie ich oczekują. Ta informacja jest bardzo ważna, gdyż czas przeznaczony na wejście jest bardzo krótki, nie ma czasu na bieganie po peronie i szukanie odpowiedniego wagonu. Po przekroczeniu drzwi wejściowych należy bardzo szybko wejść do pociągu tak aby nie hamować napływu innych pasażerów, zajmując swoje miejsce. Warto wcześniej zapamiętać numer miejsca. Wewnątrz shinkanseny są bardzo komfortowe. Jest bardzo dużo miejsca na nogi. W czasie podroży siedzenie można rozłożyć. Na tyle oparcia fotela przed nami znajduje się mapa pociągu. Z niej dowiemy się, w którym jesteśmy wagonie, gdzie znajdują się toalety, kabiny do odświeżenia, wagony dla palących, gdzie można skorzystać z telefonu. Nie ma wagonów restauracyjnych ale co jakiś czas Japonka popycha wózek pełen gastronomicznych propozycji, można kupić.
Shinkanseny mkną po oddzielnych torach, którymi nie jeżdżą żadne inne pociągi. Ze względu na wulkaniczne ukształtowanie terenu trasy wiodą przez liczne tunele.
Osiągają prędkość ponad 320 km na godzinę. Pomiędzy Tokio a Osaką dwiema największymi metropoliami Japonii odległymi o 500 km, codziennie w obu kierunkach kursuje ponad 300 pociągów, z których korzysta 400 tysięcy pasażerów. Podczas szczytu w ciągu godziny z każdego z tych miast wyrusza aż 13 pociągów.
Znane ze swej punktualności, średnie opóźnienie wszystkich pociągów w 2012 roku wyniosło 36 sekund.
Super szybkie, uważane są również za bardzo bezpieczny środek transportu. Od początku ich istnienia nie zginął jeszcze nikt z powodu kolizji czy wykolejenia.
Shinkanseny, to nie tylko pociągi, to także specjalne linie kolejowe i specjalnie dostosowane dworce.
Również nocne sprawdzanie torów przez pociągi zwane Yellow Doctors. Posiadają one aparaturę, dzięki której można przebadać każdy odcinek torów. Wszystko to, by zapewnić bezpieczeństwo podróżującym.





Komentarze (0):

Prześlij komentarz

Subskrybuj Komentarze do posta [Atom]

<< Strona główna